Selecteer een pagina

BLOG TOUR TO FRANCE

Op vrijdag  17 september 2021 vertrekken we op de racefiets vanuit Naaldwijk naar de Tourmalet, daar hopen wij op zaterdag 2 oktober aan te komen in de Franse Pyreneeën op de Team Westland camping in Argelès-Gazost. De route gaat over 16 etappes met in totaal 2000 km en zo’n 18000 hoogtemeters. Onderweg pakken we nog een paar bekende bergen mee, waaronder de welbekende Mont Ventoux in de Alpen en in de Pyreneeën staan de Col d’Aspin en de Col du Tourmalet op het programma.

Delen

TTF 2021

Bonjour tout Le monde!

Team Tour to France dag 9

We zaten vanmorgen vroeg aan de ontbijttafel en ff na 7.30 liepen we uit de zaal. Patrick was wat later en begrepen we. Om 8 uur stappen we op. Het is heerlijk weer. Ergens 15/16 graden en starten kort kort. De navigaties staan verkeerd (fout overnachtingsadres idem als gisteren) en we hebben op het gevoel de 1e kilometers afgelegd totdat de navigaties het weer oppakten, uiteindelijk 10 km om maar mocht de pret niet drukken. De rivier de Rhône loopt naar het zuiden toe en dat is gunstig! Betekend dat de weg dus ook, hetzij langzaam, naar beneden loopt en we over -0,5% stijgingspercentage praten, heerlijk beginnen! We komen op een grindpad terecht pal langs het water. Aan de rechterkant de “bergen” waar tegenop de eerste wijnranken zich vertonen en heel snel zijn het alleen maar wijnranken. Dit is dan de wijn van de cote du Rhône zeggen we tegen elkaar. Plotsklaps een kreet van ongenoegen en dat kan er maar 1 zijn. Lek voor de zesde keer en de prijs kunnen we gelijk uitdelen, deze wordt niet meer ingehaald. Patrick is de winner! Ondanks het opnieuw vervangen van het binnenbandje kunnen we ons niet druk maken. Wat een fantastisch zicht over de rivier en de heuvels erom heen. Het loopt soepel en gaan naar de kant van het departement “de drome” en schieten tussen de bomen door en houden de rivier aan rechterkant. Daar duikt een vlag van team westland op en staat Wim na een km of 62 op ons te wachten bij een tentje waar we ook koffie kunnen halen. Perfect timing want de 1e klim begint na 65 km. De koffie smaakte prima en namen er maar gelijk 2. Daar gaan we, langs een dorpje en langzaam gaat de weg omhoog maar de stijgingspercentages nemen toe. Langzaam gaan we omhoog en naarmate de hoogte toeneemt wordt ook het zicht mooier en verder. Het is pittig en vallen uiteen, ieder klimt op zijn tempo. Boven wachten we op elkaar en dalen af en gaan op voor de de 2 klim deze dag “monte de la farge”. Een lange klim met minder percentage maar de wind is behoorlijk en hebben we tegen. Na ca 5 km gaan we dalen en worden echt beloond voor onze prestatie. We dalen af naar de plaats Hermitage met links en recht wijnvelden waar letterlijk families met de hand staan te plukken en traktoren met de druiven naar hun cave rijden. Wat is dit prachtig om te zien. We zitten pas op 65 Km en is omgeveer de helft. In hetzelfde plaatsje schieten we een boulangerie in en halen een stokbrood Lyonnais met vulling van Kip, tomaat, sla, dressing en nog wat. Dit gaat er prima in en op naar deel 2. De wind neemt niet af en hebben we voornamelijk tegen en dat valt tegen. We draaien wel maar gaan moeizaam vooruit. Aanhouder wint en ook nu. Met nog 23 km staat onze Wim langs kant met cola en chocola. Wederom een perfect moment. Opgeladen zover je dat kunt zeggen trappen we de laatste km weg voor een ander hoogtepunt deze dag. Rond de klok van 16 uur arriveert de andere helft van ons TTF team en zijn we compleet. Met 5 ben je sterk maar met een compleet team nog sterker. Wij arriveren rond de klok van 15.15 bij het overnachtingsadres en drinken wat op het terras. Daar komt een Volvo met NL kentekenplaat toeterend de parkeerplaats op! Grote glimlachen verschijnen op de gezichten! De mannen stappen uit en er volgen warme knuffels. De Vriesens innig voorop gevolgt door de rest. Gaaf! met elkaar verder mooie momenten beleven en herinneringen maken. Hier moet op geproost worden en weldra gaan de glazen omhoog. Misschien gepikt van handballers maar beter goed gekopieerd als slecht verzonnen: one team one goal! Team westland is waar wij voor fietsen en delen we graag.