Selecteer een pagina

BLOG TOUR TO FRANCE

Op vrijdag  17 september 2021 vertrekken we op de racefiets vanuit Naaldwijk naar de Tourmalet, daar hopen wij op zaterdag 2 oktober aan te komen in de Franse Pyreneeën op de Team Westland camping in Argelès-Gazost. De route gaat over 16 etappes met in totaal 2000 km en zo’n 18000 hoogtemeters. Onderweg pakken we nog een paar bekende bergen mee, waaronder de welbekende Mont Ventoux in de Alpen en in de Pyreneeën staan de Col d’Aspin en de Col du Tourmalet op het programma.

Delen

TTF 2021

Bonjour tout Le monde!

Team Tour to France dag 16

En dan… dan gaan we nog 1 dag alles geven! Het vroege beginnen is niets nieuws en ook vanmorgen 7.30 met de de lichten aan vertrekken we vanuit Saint Gaudens op weg naar onze eindbestemming: de “Team Westland” camping in Argelez Gazost.

We beginnen redelijk rustig en het weer en het beeld hetzelfde als gisteren. Redelijk fris en mist boven de weilanden en tegen de heuvels aan. De contouren van Pyreneeën zijn goed zichtbaar en is prachtig om te zien. Het beste is eraf! Toch draaien we lekker en er zijn in het begin van de rit weinig hoogteverschillen en scheelt alles. We hebben afgesproken in Bagnères-de-Bigorre na ongeveer 60 km voor een bak koffie. Met 25 km per uur kun je een redelijke inschatting maken als je half acht vertrekt. Niet dus! We gaan links af en duiken de diepte in. Als je naar beneden gaat moet je ook weer omhoog maar dit was veel en vaak. Het kraakt en het piept aan alle kanten. Was er geen andere weg? Helaas, we moesten het ondergaan. Ietwat in de mineur kwamen we aan bij ons koffie-adres. Wat waren de afgelopen klimmetjes slopend en dan moest de Col de Tourmalet vanuit Campan nog komen, dat beloofd wat! En inderdaad, het waren zware kilometers met 10 km onder de top een wind die steeds meer toenam. Af en toe afstappen, bidon bijvullen, reep erin en 5 minuten rust waren nodig. Het doel voor vandaag was geen vraag; wij gaan met elkaar deze berg afvinken op onze tocht. De namen en logo’s van een aantal renners en team uit de Tour de France staan nog op het asvalt. Het zijn de laatste paar honderd meters en hebben we het geflikt. De top is bereikt maar zijn er nog niet maar de knuffels en felicitaties zijn er, natuurlijk! Het waait en kiezen ervoor snel een foto te maken en af te dalen terug naar Bagnères-de-Bigorre.

Het is inmiddels 16.15 uur en iedereen heeft behoefte aan eten en dat wordt gevonden, warm stokbrood met poulet en fromage. We gaan op de rand van de stoep zitten en menig Fransman kijkt ons verbaasd aan. Kan ons niet schelen, we zijn leeg. Er zijn nog 35 km af te leggen en 800 hoogtemeters. “Laten we er maar aan gaan beginnen” zeggen we tegen elkaar. De klim is behoorlijk maar daarna is het afdalen, alleen maar afdalen en voordat we het weten zitten we op het fietspad/wandelpad van Lourdes naar de camping, nog 9,1 km. Langzaam komt het besef dat we bezig zijn met onze laatste kilometers, nog een laatste plaspauze. Grappig, 7 renners op een rij. Dan draaien we de rotonde op, de vlaggen van Team Westland sieren het geheel. Vele mensen van Team Westland staan te applaudisseren, echt waanzinnig gaaf om zo aan te komen en felicitaties volgen. Wat hebben wij een mooi verhaal geschreven met elkaar.

Veilig en zonder gekke dingen volbracht. Patrick wilde nog even zeker zijn van zijn zaak en nam lekke band 7 voor zijn rekening, hij is de baas, hij is meester lekrijder en kunnen wij niet aan tippen en willen wij ook niet.

Wij kijken met z’n allen terug op een fantastische tocht, vele enthousiaste reacties en niet geheel onbelangrijk sponsoring vanuit het bedrijfsleven alsook vele particulieren voor ons doel; strijd tegen kanker, te vaak en teveel. Morgenavond (zondagavond) is er een live show georganiseerd door Team Westland waar 2 teamleden van Team TTF aanschuiven en een mooie cheque gaan overhandigen, kijken! Wat was het ongelovelijk gaaf om dit toe doen met een fantastische groep mensen. Met en voor elkaar, net als Team Westland!